• Bloglovin’

    Follow

TRÄNING

Håkan Dahlström Photography

Håkan Dahlström Photography

Träning för mig är lust och längtan med massor av rörelseglädje! Att vara aktiv ser jag som det mest naturliga för oss alla. Det kan vara allt från promenaderna, till de tuffa långa löploppen, gymmet, funktionella utepasset m.m.

Allt räknas

Rörelseglädje kommer när du följer din inre kompass och lyssnar på kroppens längtan att röra sig. Att göra det du gillar är avgörande för att skapa regelbundenhet. Och det är viktigare än att du tränar hårt någon gång då och då. All rörelse rustar dig för din vardag och det är funktionell träning.

Lite av det mesta

För de flesta av oss är det bra med variation. Det skapar motivation och gör att vi undviker skador. Dessutom ger det effekt på flera plan om du växlar i både aktivitet och utförande. Att varva hård träning med aktiva återhämtande faser är smart. Att varva fysisk träning med mental är livsbejakande. Att varva kul träning med mentalt utmanande är nödvändigt. Att träna är självklart!

Det kanske tar emot?

Men vet du? Det är inte alltid skönt att träna. Ibland känns det motigt. Ibland känns det ”oskönt” och som ett ”måste”, ja som med det mesta i livet, eller hur? Min lösning när det ”drabbar mig” brukar vara att jag ändå testar att komma ut på en promenad eller åka till gymmet. Ge det 10 minuter. Om jag efter den tiden fortfarande känner det motiga då lägger jag av för den dagen. Men oftast händer det motsatta. När jag kommer igång, när värmen sprider sig och pulsen börjar slå- då förstår jag att det är detta som är grejen. Min kropp är tacksam och mitt sinne blir positiv. Jag är så nöjd när jag är klar.

Jag känner väldigt få, troligtvis ingen, som ångrat ett träningspass.

Vad har du att vinna?

Ökad;  muskelmassa * bentäthet * förbränning * cirkulation *

”Har du inte tid för träning måste du förr eller senare avsätta tid för sjukdom” 

”Har du inte råd att satsa på hälsa måste du spara för att framöver ha råd att vara sjukskriven” 

Kommentarer är stängda